Protokoły

Protokół z sesji Rady Gminy z dn.27.08.2003 r.

PROTOKÓŁ Nr IX/03
z Sesji Rady Gminy w Harasiukach odbytej w dniu 27 sierpnia 2003r.

w sali konferencyjnej Gminnego Ośrodka Kultury w Harasiukach
w godzinach 1300 - 1645

W Sesji udział wzięło 15 radnych na ogólną liczbę 15 radnych .
/ lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu /.
Ponadto w obradach uczestniczyli sołtysi i zaproszeni goście / jak stanowi załączona lista obecności /.

PORZĄDEK OBRAD:

1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
3. Sprawozdanie z działalności bieżącej Wójta Gminy.
4. Omówienie informacji o wykonaniu budżetu gminy za I półrocze 2003 r.
5. Informacja o realizacji inwestycji oraz remontów placówek oświatowych
za I półrocze 2003 r.
6. Informacja o realizacji remontów i inwestycji na drogach gminnych
w I półroczu 2003 r.
7. Przedyskutowanie i podjęcie uchwały w sprawie zbycia nieruchomości gruntowych stanowiących mienie komunalne gminy.
8. Podjęcie uchwały w sprawie zamiany nieruchomości gruntowej stanowiącej mienie komunalne gminy.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego
Gminy Harasiuki.
10. Przedyskutowanie i podjęcie uchwały w sprawie zmiany planu zagospodarowania
przestrzennego terenu zakładu przetwórstwa drzewnego w miejscowości Łazory,
gmina Harasiuki.
11. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2003 r
12. Interpelacje i zapytania radnych.
13. Wolne wnioski i informacje.
14. Zakończenie obrad.

Ad. 1

Przewodniczący Rady Gminy Jan Połeć o godz. 1300 dokonał otwarcia VII Sesji
Rady Gminy w Harasiukach, przywitał przybyłych radnych i gości zaproszonych.
/ wg listy obecności /.

Na podstawie listy obecności stwierdził, ze w obradach uczestniczy 15 radnych wobec tego obrady są prawomocne.

Każdy radny w zawiadomieniu o Sesji otrzymał porządek obrad / stanowi załącznik
Nr 2 do protokołu / - czy są uwagi do porządku obrad.

Wójt Gminy Henryk Bździuch – w związku z tym, że w okresie do końca października Rada Gminy w Harasiukach jest zobligowana do przeprowadzenia wyborów ławników do Sądu Rejonowego w Nisku należałoby poszerzyć porządek obrad na bieżącej Sesji o podjęcie uchwały w sprawie powołania zespołu do spraw
zaopiniowania kandydatów. Może więcej szczegółów w tym temacie przedstawi Sekretarz Gminy.

Sekretarz Gminy Gabriel Waliłko – rok 2003 jest ostatnim okresem kadencji ławników wybranych w 1999 roku.
Do końca października rady gmin wybiorą ławników do sądów rejonowych i okręgowych na kolejną czteroletnią kadencję, która rozpocznie się 1 stycznia 2004 roku.
Prezes Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu pismem Nr Prez. A; 0150/3/03 z dnia
5 czerwca 2003 r. wskazał liczbę ławników w ilości 2 – osób, przewidzianych z terenu Gminy Harasiuki do Sądu Rejonowego w Nisku.
Tak więc Rady, Gminy w Harasiukach we wskazanym terminie wybierze
w głosowaniu tajnym 2 ławników spośród zgłoszonych 3 kandydatów.
Zgłoszonymi kandydatami są:
1. Deryło Julia Maria zam. Harasiuki 81
2. Serafin Halina Krystyna zam. Huta Krzeszowska ul. Długa 4/2
3. Ryczko Wiesława zam. Ryczki Nr 10a
Przed poddanie pod głosowanie kandydatur na ławników rada gminy dokonuje określonych czynności sprawdzających, czy każdy ze zgłoszonych kandydatów spełnia wymagane przepisami warunki. Organizacyjnie, w imieniu rady, czynności tych powinien dokonać powołany przez nią zespół.
Dlatego też zachodzi potrzeba poszerzenia porządku obrad dzisiejszej Sesji o podjęcie uchwały w sprawie powołania zespołu.

Przewodniczący Rady – poddał pod głosowanie proponowaną zmianę w porządku obrad - wprowadzenie jako pkt 12 w brzmieniu: „ 12. Podjęcie uchwały w sprawie powołania zespołu.” a punkty 12, 13 i 14 na 13, 14 i 15.

Rada Gminy w Harasiukach w głosowaniu jawnym jednogłośnie / 15 głosów „za”/
przyjęła do porządku obrad zaproponowaną zmianę – wprowadzenia w punkcie 12 brzmienia „ 12. Podjęcie uchwały w sprawie powołania zespołu”.

Radny Ciosmak Władysław – Komisja Rewizyjna naszej rady jest Komisją
3 osobową, wnoszę wniosek o poszerzenie porządku Sesji o podjęcie uchwały
w sprawie zwiększenia jej składu do 5 osób.

Sekretarz Gminy – zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym w skład Komisji Rewizyjnej Rady Gminy wchodzi przedstawiciel każdego klubu, który działa przy radzie. Ponieważ przy Radzie Gminy w Harasiukach nie ma żadnego klubu skład Komisji Rewizyjnej jest 3- osobowy , ale nie widzę przeszkód aby zwiększyć skład osobowy tej Komisji, jeżeli radni będą widzieli taką potrzebę.

Przewodniczący Rady – poddał pod głosowanie proponowaną zmianę w porządku obrad - wprowadzenie jako pkt 13 w brzmieniu: „ 13. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie składu osobowego Komisji Rewizyjnej ” a punkty 13, 14 i 15 na 14, 15 i 16.

Rada Gminy w Harasiukach w głosowaniu jawnym jednogłośnie / 15 głosów „za”/
przyjęła do porządku obrad zaproponowaną zmianę – wprowadzenia w punkcie 13 brzmienia „ 13. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie powołania składu osobowego Komisji Rewizyjnej ”.


Ad. 2

Po odczytaniu przez Przewodniczącego Rady Gminy punktu 2 porządku obrad stwierdził, że uwag do protokołu nie wniesiono.
Czy w tej chwili są uwagi.
Nikt z radnych nie zgłosił uwag – protokół z Sesji zostaje przyjęty.

Ad. 3

Przewodniczący Rady Gminy – poprosił Wójta Gminy o przedstawienie informacji
z działalności od ostatniej Sesji.

Wójt Gminy Henryk Bździuch – przedstawi informację z bieżącej działalności
w okresie między kadencyjnym, kolejno omawiając działalność jednostek organizacyjnych i referatów.
/ informacje jednostek organizacyjnych stanowią załączniki Nr 3, 4, 5, 6, 7, 8 i 9
do niniejszego protokołu /.

Ad. 4

Wójt Gminy – jak już mówiłem na posiedzeniach Komisji, w dniu 4 sierpnia 2003 r. podjąłem Zarządzenie Nr 30/03 w sprawie złożenia informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2003 r , które zostało przedłożone do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Rzeszowie, Zespół w Tarnobrzegu oraz przedstawione na posiedzeniach Komisji stałych rady Gminy w Harasiukach.
Temat był przedstawiony i omówiony bardzo szczegółowo i po zapoznaniu się
z przedstawionymi materiałami Komisje opracowały w tym temacie swoje opinie.

Przewodniczący Rady Gminy – czy są pytania w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2003 r.
Nikt z radnych nie zgłasza pytań ani uwag, proszę więc Przewodniczących Komisji
o wyrażenie opinii w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Budżetu i Finansów, Świąder Ryszard – odczytał pozytywną opinię Komisji dotyczącą sprawozdania
z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2003 r.
/ opinia stanowi załącznik Nr 10 w punkcie 1 /.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Gospodarki Mieniem Komunalnym Dziedzic Dominik - odczytał pozytywną opinię Komisji dotyczącą sprawozdania
z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2003 r.
/ opinia stanowi załącznik Nr 11 w punkcie 1 /.

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu oraz Bezpieczeństwa i Zdrowia Łokaj Grzegorz - odczytał pozytywną opinię Komisji dotyczącą sprawozdania
z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2003 r.
/ opinia stanowi załącznik Nr 12 w punkcie 1 /.

Ad. 5

Przewodniczący Rady Jan Połeć – podczas pracy Komisji Oświaty, Kultury, Sportu oraz Bezpieczeństwa i Zdrowia zapoznano się z przedłożoną informacją o realizacji inwestycji oraz remontów placówek oświatowych za I półrocze 2003 r.
Nikt z radnych nie zgłasza pytań w tej sprawie.
Proszę Przewodniczącego Komisji o przedstawienie wypracowanej opinii w tym temacie:

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu oraz Bezpieczeństwa i Zdrowia Łokaj Grzegorz - odczytał opinię Komisji dotyczącą informacji o realizacji inwestycji oraz remontów placówek oświatowych za I półrocze 2003 r.
/ opinia stanowi załącznik Nr 12 w punkcie 2 /.

Ad. 6

Zastępca Wójta Krzysztof Kiszka – przedstawił informację z realizacji inwestycji
i remontów na drogach gminnych w I półroczu 2003 r.
/ informacja stanowi załącznik Nr 13 /.

Przewodniczący Rady Gminy – podczas pracy Komisji Rozwoju Gospodarczego Budżetu i Finansów przeanalizowana została informacja o realizacji remontów
i inwestycji na drogach gminnych w I półroczu b.r.
Proszę Przewodniczącego Komisji o przedstawienie opinii w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Budżetu i Finansów, Świąder Ryszard – odczytał opinię Komisji dotyczącą informacji o realizacji inwestycji
oraz remontów na drogach gminnych za I półrocze 2003 r.
/ opinia stanowi załącznik Nr 10 w punkcie 2 /.

Ad. 7

Zastępca Wójta Gminy Krzysztof Kiszka - jeżeli chodzi o położenie działek stanowiących mienie komunalne gminy, które są przewidziane do zbycia to szczegółowy plan obrazują załączone mapki.
Są to działki położone w Hucie Nowej, w Kuszach, w Łazorach i w Sierakowie.
Planowane do zbycia działki nie są ujęte w Miejscowym Planie Ogólnym Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Harasiuki pod inwestycje.
Ponieważ nabyciem wymienionych działek zainteresowane są osoby fizyczne zachodzi potrzeba podjęcia przedmiotowej uchwały.

Radny Łebko Dariusz – planowana jest do sprzedaży działka w Łazorach po byłej szkole. Działka ta pod budowę szkoły przekazana była o pow. 23 arów, a teraz wykazując ją do sprzedaży podajemy powierzchnię 30 arów. Wiem, że osobą chętną do jej nabycia będzie syn poprzedniego właściciela Pan Pierścionek, ale niepokoi go fakt podawania większej powierzchni. Uważam, że należałoby wykonać pomiar kontrolny tej działki i ustalić wiarygodną jej powierzchnię.

Zastępca Wójta – w tym momencie opieramy się na powierzchni geodezyjnej, jednak gdy potencjalny nabywca będzie posiadał jakieś dokumenty na potwierdzenie powierzchni tej działki na 23 ary to na pewno taki pomiar będzie musiał być przeprowadzony.
W tej chwili jest podejmowana uchwała na wyrażenie zgody na zbycie, natomiast jeżeli dojdzie do faktycznej sprzedaży ten problem będzie musiał być rozwiązany.

Radca Prawny – podczas sprawy w sądzie poprzedni właściciel nie przedstawił żadnych dokumentów i dlatego musimy się opierać na powierzchni potwierdzonej przez geodezję.

Wójt Gminy – jestem po rozmowie z Panem Pierścionkiem. W związku z tym, że znalazł jakieś dokumenty i będzie miał prawdopodobnie prawo pierwokupu to wtedy będą podjęte ustalenia dotyczące powierzchni tej działki . Dzisiaj mówimy o sprawie wyrażenia zgody na jej sprzedaż a nie o ustalaniu jej powierzchni.


Przewodniczący Rady Gminy – czy są pytania w sprawie projektu uchwały
w sprawie zbycia nieruchomości gruntowych stanowiących mienie gminy.
Nikt z radnych nie zgłasza pytań ani uwag, proszę więc Przewodniczących Komisji
o wyrażenie opinii w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Budżetu i Finansów, Świąder Ryszard – odczytał opinię Komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie zbycia nieruchomości gruntowych stanowiących mienie komunalne gminy.
/ opinia stanowi załącznik Nr 10 w punkcie 3 /.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Gospodarki Mieniem Komunalnym Dziedzic Dominik - odczytał opinię Komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie zbycia nieruchomości gruntowych stanowiących mienie komunalne gminy.
/ opinia stanowi załącznik Nr 11 w punkcie 2 /.


Przewodniczący Rady Gminy – poddał projekt przedstawionej uchwały pod głosowanie:

Rada Gminy w Harasiukach w głosowaniu jawnym /jednogłośnie/ 15 głosów „za”
- podjęła

Uchwałę Nr IX/51/03

W sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowych stanowiących mienie komunalne gminy.
/ uchwała stanowi załącznik Nr 14 /.

Ad. 8

Zastępca Wójta Gminy – zamiana działek wynika z potrzeby przeznaczenia gruntu pod drogę osiedlową w Sierakowie.
We wstępnej rozmowie z państwem Bronisławem i Beatą Kania ustalone zostało, że ich działki na których przewidziano wyznaczenie drogi odstąpią jedynie za zamianę na dwie inne.
Położenie tych nieruchomości przedstawiają załączone mapki.

Przewodniczący Rady Gminy – czy są pytania w sprawie projektu uchwały
w sprawie zamiany nieruchomości.
Nikt z radnych nie zgłasza pytań ani uwag, proszę więc Przewodniczących Komisji
o wyrażenie opinii w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Budżetu i Finansów, Świąder Ryszard – odczytał opinię Komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie zbycia nieruchomości gruntowych stanowiących mienie komunalne gminy.
/ opinia stanowi załącznik Nr 10 w punkcie 4 /.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Gospodarki Mieniem Komunalnym Dziedzic Dominik - odczytał pozytywną opinię Komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie zamiany nieruchomości.
/ opinia stanowi załącznik Nr 11 w punkcie 3 /.

Przewodniczący Rady Gminy – nikt z radnych nie zgłosił innych propozycji ani uwag. Odczytał treść i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Rada Gminy w Harasiukach w głosowaniu jawnym /jednogłośnie/ 15 głosów „za”
- podjęła

Uchwałę Nr IX/52/03

W sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości.
/ uchwała stanowi załącznik Nr 15 /.

Ad. 9

Zastępca Wójta Krzysztof Kiszka – każdy z członków Komisji otrzymał
w materiałach na sesję projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2003- 2006 wraz z załącznikiem obrazującym zadania inwestycyjne realizowane w ramach programu, okres realizacji oraz planowane efekty i nakłady finansowe.
Celem programu jest stworzenie warunków odnośnie środowiska naturalnego poprzez budowę systemu kanalizacji sanitarnej oraz sortownie odpadów, poprawa
stanu technicznego dróg gminnych poprzez modernizację nawierzchni, polepszenie komunikacji drogowej, poprawa warunków nauczania poprzez rozbudowę budynków szkolnych.

Radny Kłapiński Jan – w programie tym, gmina nie została określona jaka ma być, czy jest to gmina rolnicza, przemysłowa czy turystyczna.
Jaki jest profil tej gminy.
Nic się nie planuje aby wpłynąć na rozwój turystyki w tej gminie.

Zastępca Wójta – jedno spostrzeżenie, jest to jak wynika z samej nazwy - Wieloletni Program Inwestycyjny dlatego nie określa on profilu gminy, ale wskazuje zadania inwestycyjne, które mają być prowadzone w latach następnych.
Natomiast dokumentem stanowiącym o profilu gminy jest Strategia Rozwoju Gminy Harasiuki.
Faktem jest, że pośrednio wykonanie planowanych inwestycji jak np. budowa dróg
wpłynie też na rozwój turystyki na tutejszym terenie.
Jeszcze wyjaśnię, że w tej chwili aby złożyć wniosek do SAPARDU, który składamy w tym roku z realizacją na przyszły nie ma innej możliwości prawnej wykazania środków na przyszły rok jak poprzez program i limit wydatków.

Radny Łebko Dariusz – czy oczyszczalnia w Harasiukach ma wystarczająco dużą moc przerobową aby przerobione zostały ścieki dodatkowe w sezonie letnim
z ośrodka turystycznego i ze stanicy harcerskiej.

Kierownik Zakładu Usług Komunalnych – moc przerobowa oczyszczalni w tej chwili nie jest w pełni wykorzystana i budowana była z myślą o podłączeniu
okolicznych miejscowości. Docelowo przewidziano dobudowanie jeszcze jednego reaktora aby dodatkowo zwiększyć jej moc przerobową.

Radny Świąder Ryszard – zgłaszałem już na posiedzeniach komisji potrzebę ujęcia
w Programie Inwestycyjnym remontu drogi w Hucie Nowej tzw.”Wygon”.
Chciałem upewnić się jak przewiduje się załatwienie tego problemu.

Wójt Gminy – problemy nurtujące Hutę Starą są mi znane i będą realizowane
w ramach własnych środków finansowych, w tym również droga „Wygon”.
Jak już mówiłam w wieloletnich planach wykazane są inwestycje, których realizacja przewidziana jest na dłuższy okres czasu i niezbędne będzie wystąpienie z wnioskami
o pozyskanie środków finansowych.

Przewodniczący Rady Gminy – czy są jeszcze pytania do projektu uchwały
w sprawie zatwierdzenia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Harasiuki na lata 2003- 2006.
Nikt z radnych nie zgłasza pytań ani uwag, proszę więc Przewodniczących Komisji
o wyrażenie opinii w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Budżetu i Finansów, Świąder Ryszard – odczytał opinię Komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Harasiuki
na lata 2003- 2006.
/ opinia stanowi załącznik Nr 10 w punkcie 5 /.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Gospodarki Mieniem Komunalnym Dziedzic Dominik - odczytał pozytywną opinię Komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Harasiuki na lata 2003- 2006.
/ opinia stanowi załącznik Nr 11 w punkcie 4 /.

Przewodniczący Rady Gminy – nikt z radnych nie zgłosił innych propozycji ani uwag. Odczytał treść i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Rada Gminy w Harasiukach w głosowaniu jawnym / zwykłą większością głosów / 11 głosów „za” i 4 głosów „wstrzymujący się”
- podjęła

Uchwałę Nr IX/53/03


w sprawie zatwierdzenia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Harasiuki na lata 2003- 2006. p.n. „Rozwój infrastruktury Gminy Harasiuki”.
/ uchwała stanowi załącznik Nr 15 /.

Przewodniczący Rady ogłosił przerwę w obradach od godz. 14.30 do godz. 14.40

Ad. 10

Zastępca Wójta – wprowadzenie zmian w planie zagospodarowania przestrzennego dotyczy terenu zakładu przetwórstwa drzewnego w miejscowości Łazory. Usytuowanie terenu, którego dotyczy ta zmiana przedstawia załączona mapka, natomiast projekt uchwały określa szczegółowo zasady i kryteria przeznaczenia oraz zagospodarowania obszaru stanowiącego własność Pana Oziębło o powierzchni około 6 ha.

Przewodniczący Rady Gminy – temat ten był szeroko omawiany na posiedzeniach Komisji, czy są jeszcze pytania do projektu uchwały w sprawie zmiany planu zagospodarowania przestrzennego terenu zakładu przetwórstwa drzewnego
w miejscowości Łazory.

Nikt z radnych nie zgłasza pytań ani uwag, proszę więc Przewodniczących Komisji
o wyrażenie opinii w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Budżetu i Finansów, Świąder Ryszard – odczytał opinię Komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie zmiany planu zagospodarowania przestrzennego terenu zakładu przetwórstwa drzewnego w miejscowości Łazory.
/ opinia stanowi załącznik Nr 10 w punkcie 6 /.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Gospodarki Mieniem Komunalnym Dziedzic Dominik - odczytał pozytywną opinię Komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie zmiany planu zagospodarowania przestrzennego terenu zakładu przetwórstwa drzewnego w miejscowości Łazory.
/ opinia stanowi załącznik Nr 11 w punkcie 5 /.

Przewodniczący Rady Gminy – nikt z radnych nie zgłosił innych propozycji ani uwag. Odczytał treść i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Rada Gminy w Harasiukach w głosowaniu jawnym / jednogłośnie / 15 głosów „za” - podjęła

Uchwałę Nr IX/54/03


w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu zakładu przetwórstwa drzewnego w miejscowości Łazory gm. Harasiuki.
/ uchwała stanowi załącznik Nr 16 /.

Ad. 11


Skarbnik Gminy Irena Szabat – każdy z członków Komisji otrzymał w materiałach
projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2003 r. wraz
z szczegółowym uzasadnieniem, temat ten omawiany był również szczegółowo podczas prac Komisji czy są pytania lub niejasności wymagające wyjaśnienia.

Radny Niedźwiecki Roman – chcę wrócić do działu Nr 600, rozdział 60016 § 6050
gdzie wydatki inwestycyjne na most w Sierakowie zmniejsza się o kwotę 26 000 zł
z przeznaczeniem na remont szkoły w Krzeszowie Górnym.
Ja nie jestem przeciwny prowadzonym remontom w szkołach, ale chciałbym się dowiedzieć jak długo jeszcze środki planowane na most przeznaczone będą na inne cele. Każdy wie, jaki jest ten most i każdy zgadza się z faktem, że jest konieczna budowa nowego, ale środki przewidziane w budżecie na ten cel są przekazywane na realizację innych zadań i tak z kwoty 150 000 pozostało tylko ok.70 000 zł a z tego jeszcze kolejną kwotę 26 000 przeznacza się na szkołę.
W sprawie budowy mostu nie zrobiono dosłownie nic, minęło już 7 miesięcy b.r
a nawet nie ogłoszono przetargu na wykonanie projektu. W końcu dojdzie do tego, że istniejący stary całkiem się rozpadnie i część mieszkańców z za Tanwi zostanie odcięta od świata.

Wójt Gminy – jest dużo słuszności w tej sprawie, ale ten czas nie był do końca stracony, bo zrobiliśmy rozeznanie i podjęliśmy decyzje odnośnie określenia jaki ma ten most być. I już dzisiaj mogę powiedzieć, że ma on być dwupasmowym i przetarg w sprawie wyłonienia wykonawcy projektu odbędzie się 5 września b.r.
Ustalamy długi termin na wykonanie tego projektu, aby był on trafny, przemyślany
i odpowiednio dostosowany do potrzeb.
Ukończenie wykonania tego projektu ma być gotowe w I kwartale przyszłego roku
oraz rozpoczęte dalsze prace w tym temacie.

Radny Łebko Dariusz – ja już mówiłem na Komisji, czy do budowy mostu w Sierakowie nie należałoby powierzyć wojsku aby pomniejszyć przez to wydatki.

Wójt Gminy – chcę powiedzieć, że wojsko realizuje wszystkie zadania odpłatnie, bez przystępowania do przetargu i jeszcze stawia takie wymagania, że na pewno nie zrobimy w związku z tym żadnych oszczędności.
Znamy to z własnego doświadczenia, ponieważ chodziło o zabicie pali w czasie remontu starego mostu i z całą pewnością stwierdzam, że nie możemy powierzyć wykonania tej inwestycji wojsku.

Radny Niedźwiecki Roman – uważam, że na wykonanie projektu mostu nie należy przewidywać zbyt odległych terminów, aby w sytuacji wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, można było skorzystać ze wsparcia środków unijnych.


Zastępca Wójta – projekt będzie gotowy w miesiącu styczniu lub lutym razem z pozwoleniem na budowę a wniosek dotyczący budowy tego mostu jest już zgłoszony w Banku Projektów Województwa Podkarpackiego.

Radny Niedźwiecki Roman – jeszcze jedna sprawa, o której przypominam przy każdej okazji, to doprowadzenie wody do mieszkańców za Tanwią.

Zastępca Wójta – projekt na budowę sieci wodociągowej zechcemy zlecić jeszcze
w bieżącym roku ale wykonanie przypadnie na rok następny.
Doskonale zdaję sobie sprawę, że doprowadzenie tam wody jest bardzo potrzebne
a poza tym jest to ostatnia część miejscowości naszej gminy gdzie nie doprowadzona jest jeszcze woda i aby zakończyć ten problem trzeba zrealizować tą inwestycję.


Przewodniczący Rady – nikt z radnych nie zgłasza pytań, proszę Przewodniczących Komisji o przedstawienie wypracowanych w tym temacie opinii.

Przewodniczący Komisji Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Budżetu i Finansów, Świąder Ryszard – odczytał opinię Komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie
wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2003 r.
/ opinia stanowi załącznik Nr 10 w punkcie 7 /.

Przewodniczący Rady Gminy – nikt z radnych nie zgłosił pytań.
Odczytał treść i poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Rada Gminy w Harasiukach w głosowaniu jawnym / zwykłą większością głosów / 13 głosów „za”, 1 głos „wstrzymujący się” i 1 głos „przeciw”
- podjęła

Uchwałę Nr IX/55/03

w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2003 r.
/ uchwała stanowi załącznik Nr 17 /.

Ad. 12

Przewodniczący Rady Gminy – o ten punkt został poszerzony porządek obrad dzisiejszej Sesji a Sekretarz omówił szczegółowo potrzebę i celowość powołania zespołu oraz przedstawił listę kandydatów na ławników.
Proszę o zgłaszanie kandydatów do zespołu:

1. Niedźwiecki Roman - zgłoszony przez radnego Jana Kłapińskiego,
2. Demidowski Jan - zgłoszony przez radnego Dominika Dziedzic,
3. Kargol Grzegorz - zgłoszony przez radnego Grzegorza Łokaj.

Nie widzę więcej zgłoszeń, oddaję projekt uchwały pod głosowanie.

Rada Gminy w Harasiukach w głosowaniu jawnym / jednogłośnie / 15 głosów „za” - podjęła

Uchwałę Nr IX/56/03

w sprawie powołania zespołu.
/ uchwała stanowi załącznik Nr 18 /

Ad. 13

Przewodniczący Rady Gminy – o ten punkt również został poszerzony porządek obrad dzisiejszej Sesji.
Uważam, że poszerzenie składu Komisji Rewizyjnej do 5 osób jest wystarczające
i proszę o zgłaszanie kandydatur chętnych do pracy w tej Komisji:

1. Skakuj Stanisław - zgłoszony przez Zygmunta Sokala,
2. Rybak Kazimierz - zgłoszony przez Romana Niedźwieckiego,
3. Łebko Dariusz - zgłoszony przez Kazimierza Rybaka.

Należy dokonać wyboru 2 osób do składu Komisji Rewizyjnej dokonamy
w głosowaniu jawnym.
Każdy Radny może dwukrotnie wziąć udział w głosowaniu, udzielając poparcia
2 – kandydatom.

W wyniku głosowania jawnego kandydaci do poszerzenia składu Komisji Rewizyjnej
uzyskali następującą liczbę głosów:

1. Skakuj Stanisław - 7 głosów „za”
2. Rybak Kazimierz - 10 głosów „za”
3. Łebko Dariusz - 10 głosów „za”

Rada Gminy w Harasiukach w głosowaniu jawnym - podjęła

Uchwałę Nr IX/57/03

zmieniającą uchwałę w sprawie powołania składu osobowego Komisji Rewizyjnej.
/ uchwała stanowi załącznik Nr 18 /


Ad. 14

Nie było.

Ad. 15

Radny Łebko Dariusz – ja mam pytanie do Pana Waliłko jako Przewodniczącego Rady Powiatu Niżańskiego.
Czy nowa Rada Powiatu bieżącej kadencji wypracowała jakieś istotne osiągnięcia, coś wniosła, zmieniła lub przeprowadziła inaczej a co można uznać za sukces.
Niekoniecznie musi to dotyczyć naszej gminy.

Przewodniczący Rady Waliłko Gabriel – chciałem powiedzieć ogólnie, że niezależnie od tego jaką funkcję by się pełnio to jest jeden głos.
Jest oczywiste, że robimy wszystko wykorzystując wpływy i pozycje, używając najlepszych argumentów i przekonywujących zdań, aby osiągnąć zamierzony cel, ale to nie znaczy, że przewodniczący może więcej.
Tego samego zdania musi być większość.
Wrócę do tematu dróg.
W dniu 4 stycznia b.r. odbyliśmy spotkanie z udziałem; 3 radnych powiatowych, Pana Wójta, Zastępcy i Przewodniczącego Rady Gminy Harasiuki.
Obraliśmy tam strategię i koncepcję prowadzenia remontu dróg powiatowych na terenie tutejszej gminy.
Uzgodniliśmy, że w tym roku położona będzie nawierzchnia odcinka drogi od mostu w Kuszach w stronę Harasiuk tj. ok. 800 m o podwójnym nałożeniu oraz, że będzie realizowana budowa chodnika w Harasiukach.
Ja nie mówię tutaj o zimowym utrzymaniu dróg, o przepustach, o okopywaniu rowami - ja mówię o inwestycji.
W roku 2004 jest zaplanowana droga Wołoszyny – Banachy / 1200 m /,
w ramach środków –SAPARD, również przy współudziale gminy, której wielkość kosztów inwestycji będzie w granicy 600 000 zł
- dalsza kontynuacja budowy chodnika w Harasiukach,
- poszerzenie drogi „Janówki” w Hucie Krzeszowskie,
W roku 2005:
- dalsza kontynuacja modernizacji drogi Wołoszyny- Banachy w kierunku Kurzyny,
W b. r. jest tam położona nowa nawierzchnia i przy połączeniu tych dróg
/ modernizacji / będzie to dogodna trasa / 5m / do ruchu odciążająca most
w Harasiukach.
W roku 2006:
- dokończenie odcinka drogi Wołoszyny – Banachy,
- modernizacja drogi do BS / bez poszerzania / oraz budowa parkingu w Harasiukach.
Zastrzegam jednak, że nic nie będzie robione na drodze Wólka – Półaieraków czy Hucisko - Ryczki, chyba że w 2006 r. poprawi się sytuacja finansowa Powiatu i pozwolą na to posiadane środki.
Na dzień dzisiejszy jako radny Powiatu mogę powiedzieć, że drogi te będą utrzymywane będą jedynie w formie naprawiania dołków a w zimie poprzez odśnieżanie i czyszczenie poboczy z zarośli.
Na więcej niestety Powiatu nie stać i jak na razie proszę nie robić sobie innej nadziei.

Chciałem przy okazji jeszcze poinformować, że jak większość szpitali w Polsce również Szpital w Nisku jest zadłużony.
Na dzień dzisiejszy nie jest to zadłużenie wielkie, bo spadło znacznie po działaniach nowego dyrektor i po 7 miesięcznej b. r działalności osiągnął 350 000 zł oszczędności.
Jednak pokrywając dotychczasowe straty kształtujące się w wys. ok. 4,5 mln. zł
nadal jest znaczne zadłużenie.
Przewiduje się w latach następnych wyprowadzenie tych zaległości na proste a na dzień dzisiejszy prowadzi się rozbudowę Izby Przyjęć a w przyszłości docelowo musi być jeszcze przybudówka na sterylizację narzędzi medycznych.
Proszę o wzięcie tego wszystkiego pod uwagę i powiem jeszcze, że oprócz patriotyzmu lokalnego, trzeba również brać pod uwagę sytuację całego powiatu.
Kiedyś krytycznie się wyrażałem o zajmowaniu środków finansowych na utrzymanie szpitala i szkół ponad podstawowych jednak i w tym roku również decyzją Rady Powiatu 1 mln zł subwencji przekazano na ratowanie szpitala i szkół.
Wiemy, że gmina dokłada do szkół podstawowych, bo subwencji jest za mało, to również taka sytuacja występuję w Powiecie.
Tyle wyjaśnień w tych sprawa, a jeżeli są jeszcze pytania to proszę.

Sołtys wsi Huta Stara – czy coś się mówi o drodze powiatowej Huta Stara – Ciosmy, bo ta droga została zupełnie zapomniana.

Przewodniczący Rady Powiatu – prawda jest taka, że o wszystkich drogach się mówi, o wszystkich drogach mamy rozeznanie, bo przy współudziale Wójta, Zastępcy, Starosty i Wicestarosty te drogi były objeżdżane.
Natomiast potrzeby są takie jakie są a sytuacja finansowa naprawdę ogranicza działalność w tym temacie.
Na drodze, o której sołtys mówi zapewniona będzie przejezdność ale położenie nowego dywanika jest sprawą nierealną i niczego na dzień dzisiejszy nie można obiecać.
Problem dróg występuje szeroko na całym terenie powiatu i nie da się od razu zrobić wszędzie wszystkiego.

Dyrektor Szkoły w Hucie Krzeszowskiej Stefan Szabat – słyszałem na dzisiejszej Sesji o środkach mających na celu „ usunięcie zagrożeń dla zdrowia i bezpieczeństwa uczniów” , czy nie zlazłaby się niezbędna kwota na budowę chodnika obok naszej szkoły w Hucie Krzeszowskiej, gdzie naprawdę jest wielkim zagrożeniem bezpośredni kontakt uczniów z ruchliwą drogą.

Radny Ciosmak Władysław – problem chodnika w Hucie Krzeszowskiej jest już poruszany kolejny raz jak również potrzeba zakupu samochodu dla OSP.
Jest ponadto potrzeba utwardzenia drogi na ulicy Paskowej, przesunięcie linii energetycznej przebiegającej nad boiskiem oraz wykonani ekspertyzy nie zagospodarowanego budynku.

Wójt Gminy – tak jak na szczeblu powiatu tak i na szczeblu gminy jest niemożliwe, aby wszystkie problemy można było załatwić w pierwszej kadencji.
Sprawa Huty Krzeszowskie wygląda następująco:
- ulica Piaskowa, rozmawiałem z geodetą i w najbliższym czasie ma wyznaczyć
granice tej ulicy, którą utwardzimy przez nawiezienie tłucznia.
- sprawa samochodu dla OSP, czynimy starania o samochód dla OSP i w chwili
otrzymania do jeden z dotychczasowych będzie dla Huty.
- linia energetyczna będzie przesunięta po zakończeniu rozpoczętych prac w Hucie Podgórnej przebudowy linii jako kolejne zadanie rejonu energetycznego.
Pozostaje do dogadania kwestia pokrycia kosztów tego przedsięwzięcia.
- chodnik przy szkole na pewno stwarza zagrożenie dla dzieci i na pewno będzie
zrobiony ale wiąże się to również z przesunięciem ogrodzenia.
- odnośnie tego budynku zrobiona została jego wycena ale brak chętnych do jego
nabycia lub zagospodarowania wstrzymała z wykonaniem ekspertyzy
wytrzymałości stropu, ponieważ pociąga to za sobą nie wiadomo czy celowe
ponoszenie kosztów. Szukać chętnego nabywcy.

Radny Kłapiński Jan – czy jest wykonany projekt zagospodarowania placu koło gminy i jakie są tego koszty.

Zastępca Wójta – tak, jest wykonany projekt techniczny wraz z kosztorysem inwestorskim zagospodarowania terenu gminy i koszty opiewają na kwotę 280 tys. zł

Radny Demidowski Jan – ja chciałbym podziękować za szeroko prowadzony remont naszej szkoły i zapytać w sprawie okopania drogi i wykonania przepustów przez wieś
w Krzeszowie Górnym.

Wójt Gminy – tak jak mówiliśmy, można drogę okopać pod warunkiem pokrycia przez mieszkańców kosztów przepustów.

Członek Komisji Kłapiński Jan – jak już mówiłem na posiedzeniu Komisji powstaje problem z funkcjonowaniem służby zdrowia i ośrodka.
Moim zdaniem jego działalność może być niepubliczna, ale budynek powinien być własnością gminy, aby przez to zapewnić mieszkańcom dostęp do lekarza.
Gmina zapewniłaby lokal a lekarz wyposażenie i urządzenia medyczne i takie rozwiązanie uważam za słuszne.

Kierownik Ośrodka Zdrowia lekarz Artur Szofer – ja nie widzę w tym żadnego problemu, jeżeli gminę na to stać, to ja jestem zgodny na takie warunki.
W innym przypadku będę czynił starania o nabycie lokalu i zorganizowanie ośrodka we własnym zakresie, aby stworzyć lepsze warunki do dotarcia chorego na leczenie.
Obecny lokal na piętrze, gdzie prowadzą wąskie schody i nie jest to zgodne
z obowiązującymi przepisami, stwarza problem z dotarciem chorego do lekarza.
Muszę poczynić starania i zmienić tą niekorzystną sytuację.
Jestem otwarty na propozycję Rady Gminy i Wójta.


Radny Rybak Kazimierz – proszę Kierownika Ośrodka Zdrowia o wyjaśnienie, kiedy osoba z bolącym zębem do usunięcia może być przyjęta bez zapisywania kolejki.

Kierownik Ośrodka Artur Szofer – przykro mi powiedzieć, ale stomatologia to oddzielne niezależne ode mnie świadczenie i prowadzona działalność.
Jest to podobna sytuacja jak z lekarzami specjalistami.
Prowadzą oni własną działalność i brakuje chętnych do przyjmowania na terenie gminy Harasiuki, który jest stosunkowo daleko położony od Niska czy Biłgoraja. Dojazd lekarz specjalisty stanowi dodatkowe dla niego obciążenie w związku z tym chętnie zajmuje się chorymi w miejscu swojego zamieszkania.
Wspomnę jeszcze tylko, że niełatwo znaleźć mi chętnego lekarza do zastąpienia mnie podczas okresu urlopowego.
Zdaję sobie sprawę również z tego, że gmina Harasiuki jest terenem rolniczym, gdzie ludzie bardzo ciężko pracują i mają problemy z kręgosłupami.
W ich leczeniu konieczne jest prowadzenie ćwiczeń rehabilitacyjnych i dlatego za konieczne uważam w przyszłości stworzenie takiej możliwości przy ośrodku zdrowia.

Radny Kłapiński Jan – mówi się, że lekarz niesie pomoc w potrzebie przez
24 godziny jak to jest w rzeczywistości.

Kierownik Ośrodka Zdrowia – sprawa przedstawia się następująco: w godz. od 8.00
do godz. 18.00 lekarz przyjmuje w ośrodku, natomiast w godz. od 18.00 do 8.00 rano
proszę zgłaszać się w nagłych dolegliwościach do Izby Przyjęć Szpitala w Nisku oraz do Pogotowia w Nisku

Radny Kłapiński Jan – nie rozumie, czy Pan ma z nimi jakąś umowę, czy jak to jest.

Kierownik Ośrodka Zdrowia – nie mam z nimi umowy, bo wszystkie ośrodki zdrowia w okolicy i całym województwie działają tak samo.
Informacja o tym znajduje się przy wejściu do Ośrodka Zdrowia.

Radny Łebko Dariusz – ja chciałem się zainteresować dochodami gminy, bo aby coś robić trzeba mieć pieniądze. Korzystając z tego, że jest na dzisiejszej sesji Prezes Przedsiębiorstwa Ceramiki Budowlanej, który wczesną wiosną mówił o tym, że ma na placu złożony materiał na wartość ok. 4 mln. złotych. Obiecywał wówczas, że jak tylko ruszy ze sprzedażą to ureguluje wszystkie zaległości wobec gminy.
Ja ze swojej strony jeszcze przypomnę, że Rada, aby wesprzeć „Ceramikę” już na początku roku dobrowolnie obniżyła podatki o 30 tys. złotych. Później wpłynął wniosek, aby spłatę zaległości firmy w kwocie 260 tys. przyjąć w postaci zrzeknięcia się praw rzeczowych do produkowanej przez zakład cegły co zostało załatwione pozytywnie. Wiadomo jest, że w lipcu ruszyliście ze sprzedażą i prawdopodobnie uzyskaliście zysk / nie wiem na ile jest to prawdziwe / w kwocie 25 tys. złotych.
Dobiegają jednak głosy, że płacenie kolejnych rat podatku przez zakład nadal będzie niemożliwe. Proszę jednak zdać sobie sprawę, że pieniądze te stanowią budżet naszej gminy i zaplanowane są w wydatkach na określony cel dla potrzeb mieszkańców naszej gminy. Chciałem się zapytać wobec tego, czy nie wywiązujecie się z zaległości wobec innych wierzycieli takich jak Banki a nas nie pozostawiacie na samym końcu.
A może postępujecie zgodnie z zasadą, że „ jeżeli da się palec, to wy chcecie całą rękę”. Proszę mi powiedzieć, jak ja mam głosować w sytuacji nie płacenia przez was podatków, z czego mamy zrezygnować i komu nie zrealizować planowanych zadań.
Proszę o przedstawienie kondycji finansowej zakładu.

Prezes Przedsiębiorstwa Ceramiki Budowlanej Jan Szabat – chciałem powiedzieć, że sytuacja finansowa zakładu poprawiła się, ale nie na tyle aby wywiązać się ze wszystkich zobowiązań wobec wierzycieli.
Przypomnę, że faktycznie wiosną na placu złożone były wyroby ceramiczne dokładnie o wartości 3 600 tys. a na dzisiaj pozostaje ich jeszcze na placu na kwotę 2 100 tys.
Zobowiązania spadły, spadły dużo, ale nie na miarę bezpieczną, bo jest faktem, że do końca roku potrzeba jeszcze ok. 1 mln złotych.
Na dzień dzisiejszy trzeba przewidzieć do Urzędu Gminy zgodnie z uzgodnieniem materiał na kwotę ok. 260 tys. zł oraz kwotę na podatek za miesiąc lipiec z terminem płatności do końca września br. Za miesiąc sierpień podatek został już zapłacony.
Nie mogę jednak zagwarantować, jak dalej będzie. Szanowna Rada musi wiedzieć, że
nie przewidywaliśmy stosowania upustów w miesiącu lipcu i sierpniu takich jak
w okresie zimowym tj. dla odbiorców indywidualnych - 18% plus transport, bo tego
w historii nigdy nie było. Nie jest to polityka sama z siebie nasza, tak robią inne zakłady i my aby funkcjonować musimy sprzedawać i dotrzymywać kroku. Koszty są bardzo duże i ma to również wpływ na płace pracowników. W miesiącach zimowych mówiłem, że jeżeli będzie możliwość to załoga dostanie chociaż niewielkie podwyżki.
Na dzień dzisiejszy jest to niemożliwe i pracownicy starają się zrozumieć tą sytuację
i cierpliwie czekają.
Nie mniej jednak będę dalej apelował do Szanownej Rady o pomoc i umorzenie podatków za trzy ostatnie miesiące do końca roku.
Naprawdę proszę i apeluję, bo w zakładzie pracuje stu siedemdziesięciu paru pracowników a ponadto na dzień dzisiejszy jest jeszcze przyjęte ok. 20 pracowników
i osoby te, jeżeli nie damy rady pójdą wcześniej do domu.
Proszę nie mówić i nie myśleć, że my lekceważymy Gminę i płacenie podatków, bo
jest to nie prawdą. Jest fakt taki, bo znacie zasady, że kredyt bankowy musi być zapłacony. Część kredytu została też przesunięta w terminie płatności. Została jeszcze energetyka plus koszty.
Myślę, ze Rada zrozumie nasze problemy i pomoże nam w tej bardzo trudnej sytuacji.
Nie wiem, jak będzie dalej, ale jeżeli sprzedaż materiałów utrzyma się to będzie nas stać na zapłacenie następnej raty.
Nie jestem jednak w stanie przewidzieć co będzie dalej.

Radny Niedźwiecki Roman – sytuacja zakładu ceramicznego nie jest sprawą odosobnioną czy jakąś indywidualną, bo wiemy co dzieje się z innymi zakładami, bardzo dobrze stojącymi, takimi jak Huta Stalowa Wola. Dzisiaj dobrze wiemy co się tam dzisiaj dzieje, słyszymy w mediach o zwolnieniach i strajku całej załogi.
Uważam, że przy dzisiejszym bezrobociu jest bardzo istotne, aby utrzymać tych ludzi przy pracy, chociaż o niskich zarobkach, to każdy z nich chce pracować. Jeżeli tej

pracy dla nich zabraknie to wówczas indywidualnie przyjdą nas prosić o zasiłki dla ich rodzin i też należy to do zadań gminy.

Prezes Szabat Jan – ja jeszcze raz proszę, aby mnie dobrze zrozumieć, bo nie uważam, że gmina musi ale proszę o pomoc i wnikliwe podejście do naszych problemów.
W miesiącach zimowych zwracaliśmy się również z prośbą do energetyki i banku
gdzie również, po rozmowach i uzgodnieniach spotkaliśmy się ze zrozumieniem oraz dogadaliśmy się sposobu spłaty zobowiązań.
Pomimo spłaty znacznych zaległości zakład nadal jest jeszcze znacznie zadłużony, ponieważ nie ma takich możliwości aby rozwiązać wszystkie problemy.
Dlatego, jeżeli będzie to konieczne ponownie zwrócimy się z prośbą do Rady o pomoc w rozwiązaniu naszych problemów i bardzo proszę wszystkich Panów Radnych
o przychylność i wyrozumiałość.

Przewodniczący Rady Nadzorczej Derylak Zdzisław – proszę zwrócić również uwagę na to, że jeżeli na Ceramice pracuje 175 osób, to dodatkowo daje się utrzymanie innym podmiotom gospodarczym, które z tym zakładem współpracują.
Choćby nawet i energetyka, która sprzedaje hurtowo bardzo dużą ilość energii.
Pytanie radnego Dariusza Łebko, też uważam za logiczne i w pełni zdaję sobie
z tego, że Rada musi też podejmować rozważne i trafne decyzje, jakie zadania może przesunąć do zrealizowania w terminie późniejszym w sytuacji zmniejszenia planowanych dochodów.
Uważam jednak, że przychylna polityka Rady dlatego największego na naszym terenie zakładu byłaby bardzo wskazana.

Przewodniczący Rady Gminy – uważam Panie prezesie, że Rada rozumie problemy
Ceramiki i w miarę możliwości będziemy starać się pomagać.

Ad. 16

Przewodniczący Rady Gminy Jan Poleć dziękując radnym, zaproszonym gościom za udział o godz. 1530 dokonał zamknięcia obrad VIII Sesji Rady Gminy
w Harasiukach.

Na tym protokół zakończono.




PRZEWODNICZĄCY RADY GMINY
Jan Połeć


Protokołował:
Kowal Teresa

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 20 lipca 2009 10:27
Dokument wprowadzony do BIP przez: Agnieszka Tryka
Ilość wyświetleń: 1930
20 listopada 2003 08:49 (Administrator) - Zmieniono treść dokumentu
20 lipca 2009 10:27 (Agnieszka Tryka) - Zmiana treści dokumnetu.