Uwagi uzupełniające do oświadczeń majątkowych radnych składanych na koniec kadencji.
Z dniem 27 października 2006 r. upływa IV kadencja Rady Gminy w Harasiukach. Zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm./ oświadczenie majątkowe składane jest przez radnego na 2 miesiące przed upływem kadencji – termin złożenia tego oświadczenia upływa więc w dniu 27 sierpnia 2006 r.
Oświadczenie majątkowe należy złożyć w 2 egzemplarzach – muszą to być 2 własnoręcznie wypełnione, jednobrzmiące egzemplarze, wypełnione innym kolorem niż treść druku oświadczenia.
Oświadczenie ma być „fotograficznym” ujęciem majątku od dnia 01.01.2006 r. do dnia wypełniania tego oświadczenia (dowolna data przed 27.08.2006 r.) – należy wykazać cały majątek jaki się posiada na dzień wypełniania oświadczenia, uzupełniony o wynagrodzenie i dochody za ten okres.
Do oświadczenia majątkowego, które składa się Wojewodzie (składane przez Przewodniczącego Rady Powiatu i Starostę), dołączyć należy oświadczenie informujące, do jakiego Urzędu Skarbowego przynależy wg właściwości.
W pkt I „środki pieniężne zgromadzone w walucie polskiej” należałoby ująć gotówkę, środki zgromadzone na rachunkach bankowych, na lokacie (łącznie, bez podawania gdzie się znajdują) oraz środki zgromadzone w funduszach emerytalnych – III filar (wg stanu na dzień wypełniania oświadczenia z podaniem liczby jednostek).
W pkt II 2 dot. mieszkania należy wpisać to mieszkanie, do którego przysługuje prawo własności, natomiast w pkt II 4 – należałoby wpisać udział we własności gruntu.
Mieszkania lokatorskie, mieszkania najmowane należałoby wpisać w pkt II 4. Nie podaje się wartości mieszkania lokatorskiego, mieszkania najmowanego, dzierżawionej nieruchomości gruntowej.
Jeżeli ktoś nie jest właścicielem (współwłaścicielem) mieszkania, domu, a tylko w nim zamieszkuje nie wykazuje tego w pkt II (wpisuje tylko miejsce zamieszkania w części B – niejawnej).
W pkt II 3 „rodzaj gospodarstwa rolnego” wpisać należy np.: rolne, ogrodnicze, hodowlane, szkółkarskie, wysokospecjalizowane, produkcja roślinna itp.
Dopłaty unijne – poprzednio wpisywano je w pkt II 3, w części dotyczącej przychodu i dochodu z gospodarstwa rolnego, obecnie urzędy skarbowe i izby skarbowe stoją na stanowisku, że jest to błędny zapis – dopłaty wpisać należy w pkt VIII oświadczenia majątkowego „Inne dochody…” (należy określić, że środki te pochodzą z dopłat bezpośrednich).
W pkt II 3 „rodzaj zabudowy” wpisać należy np.: budynki mieszkalne, budynki gospodarskie, silosy, garaże, wiaty itp. – jeżeli dom wpisany był w pkt II 1 to jeszcze raz należy go wpisać w pkt II 3 (z odpowiednią adnotacją).
W pkt II 4 koniecznie należy wpisać działki zabudowane domami, jeżeli działka jest częścią gospodarstwa rolnego, to należy ją wpisać w powierzchni gospodarstwa (jeżeli całość stanowi gospodarstwo rolne), jeżeli są to różne działki to należy je wpisać w pkt II 4.
W pkt II 4 wpisać należy również działki rekreacyjne, działki pracownicze, działki do prowadzenia działalności gospodarczej (pamiętać trzeba o współmałżonku, bo działalność gospodarcza może być prowadzona przez współmałżonków). Działki pod mieszkaniem własnościowym również należy tu ująć.
Tytuł prawny – własność lub współwłasność (trzeba określić czy wspólnie z małżonkiem czy z innymi osobami, np. z kimś z rodziny, wówczas wystarczy wpisać „współwłasność z bratem”, „współwłasność z siostrą” itp., jeżeli spoza rodziny trzeba wskazać osobę. Jeżeli ktoś jest współwłaścicielem nieruchomości lub użytkownikiem wieczystym części nieruchomości należy określić ułamek współwłasności.
W KAŻDYM PUNKCIE WPISAĆ NALEŻY TYTUŁ PRAWNY.
Jeżeli stan prawny nieruchomości nie jest uregulowany należy w rubryce „stan prawny” wpisać „NIEUREGULOWANY”.
W pkt V nie podajemy mienia nabytego od wskazanych podmiotów w trybie bezprzetargowym – wykazuje się tylko nabyte w trybie przetargowym (niezależnie od tego gdzie jest położone i kiedy zostało nabyte). Jeżeli w tym punkcie wymienione są nieruchomości, należy je również ująć w pkt II 4 (z odpowiednią adnotacją).
W pkt VI oświadczenia majątkowego, który dotyczy prowadzenia działalności gospodarczej, w pkt 1 „osobiście”: jeżeli prowadzi się działalność należy wpisać „TAK”, jeżeli się nie prowadzi należy wpisać „NIE DOTYCZY”, w pkt 1 „wspólnie z innymi osobami” – należy wpisać te osoby.
W pkt II 3 i w pkt VI 1 wskazać należy przychód i dochód – należy wpisać dwie wartości, nawet jeżeli są to wartości zerowe (jeżeli jest strata również należy ją wpisać) – wg stanu na dzień wypełniania oświadczenia majątkowego, a nie jak jest w druku oświadczenia na koniec ub. roku.
W pkt VIII należałoby wpisać m. in. DOCHÓD ze stosunku pracy (osiągnięty od dnia 1 stycznia 2006 r. do dnia wypełniania oświadczenia), nagrody jubileuszowe, nagrody uznaniowe, fundusz socjalny, dochody z innej działalności zarobkowej (umowy o dzieło, umowy o prawa autorskie, umowy zlecenia, umowy komisu, umowy z najmu, dzierżawy itp.), dochodu ze stosunku pracy współmałżonka, emerytury, renty, diety radnego, odszkodowania itd.
W pkt IX jeżeli wartość mienia ruchomego wynosi 10 tys. zł to tego mienia nie wpisujemy – tylko mienie wartości powyżej 10 tys. zł bez podawania jego wartości. Wpisujemy tu m.in. samochody, również te używane do prowadzenia działalności gospodarczej, samochody współmałżonka jeżeli jest ustawowa wspólność małżeńska i nie zostały one przez niego nabyte ze środków z jego majątku odrębnego, samochody zakupione na kredyt, nawet jeżeli kredyt nie został spłacony, samochody na których ciąży zastaw rejestrowy – z podaniem tytułu prawnego.
W pkt X wpisujemy kredyty, poręczenia (również współmałżonka, chyba że jest rozdzielność majątkowa to nie wpisujemy) – w szczegółowości wymaganej przez pkt X (jeżeli zostały spłacone to tylko krótka informacja, że konkretny kredyt został spłacony).
Przewodniczący
Rady Gminy
/-/ Jan Połeć